Az akupunktúrás kezelés menete

A kezelés a beteg részletes kikérdezésével és a hozott orvosi dokumentáció áttanulmányozásával kezdődik. Ez az egyszerűbb eseteknél rövidebb, a bonyolultabb, súlyosabb, régebb óta fennálló panaszok, betegségek esetén kicsit több időt vesz igénybe.

Rendszerint már itt eldől, hogy alkalmas-e a beteg a kínai módszer szerinti kezelésre, vagy inkább a nyugati medicina eszköztárához kell fordulni. Álláspontom szerint nem az a lényeg hogy a beteg az akupunktúra által gyógyuljon, hanem hogy GYÓGYULJON!!!! Ahogy korábban leírtam nagyon sok esetben a kínai gyógyászat eredményesebben tud kezelni bizonyos kórképeket, tüneteket, de van hogy a nyugati orvoslás az eredményesebb. Például egy fejfájós beteg kínai orvoslás általi kezelése nálam szóba sem jön anélkül hogy részletes neurológiai kivizsgálása meg ne történne az esetlegesen meglévő daganat, érmalformáció kizárása céljából. Ugyanígy egy akut hasi panasznál is elengedhetetlen a sebészeti, belgyógyászati vizsgálat, hiszen egy begyulladt "vakbelet" appendicitist a sebészi szike eredményesebben kezel mint a tű.

A kikérdezést a belgyógyászati és neurológiai vizsgálat, vérnyomás mérés követi, majd mindezek után felállítom a kezelési tervet és elkezdjük a kezelést. Talán a leírtak után nem meglepő de előfordulhat hogy az akupunktúrás kezelések mellett még egyéb kivizsgálásokat is javaslok, elindítok a minél hatásosabb és gyorsabb kezelések, gyógyulás érdekében.

Különbségek a nyugati és a keleti orvoslás között

Nyugati gyógyászat: egyes szervek károsodását, diszfunkcióját keresi, vizsgálja.

Előny: komoly sikereket, eredményeket ért el a sürgősségi ellátásban, a sebészeti, fogászati, traumatológiai, infectológiai kórképek gyógyításában.

Hátrány: Ha nem talál mérhető, kimutatható elváltozást a panaszok mögött azzal nem tud mit kezdeni. Gyakran megterhelő, invazív vizsgálatok és beavatkozások. Drága.

Keleti megközelítés:  a betegség a belső egyensúly felbomlása. Energetikai szemmel nézi a szervezetet.  Vizsgálja, hogy hol borult fel az energetikai egyensúly? A gyógyítás lényege a felbomlott harmónia visszaállítása a szervezet saját energiáinak, öngyógyító mechanizmusainak a felhasználásával. Nem visz be gyógyszert, mérgeket, költséghatékony és a tűszúrástól eltekintve nem invazív. Nagy hangsúlyt fektet a betegségek megelőzésére.

Hátrány: anatómiai elváltozásokat nem tud helyreállítani, komolyabb szervi sérüléseket nem tud gyógyítani (pl daganatos megbetegedések), sürgősségi állapotokban is körültekintést igényel az alkalmazása.

Filozófiájuk szerint az erő (Qi) finomabb és sűrűbb formái építik fel a világot, mely jól korrelál a modern tudományos ismereteinkkel. A legújabb kvantumfizikai kutatások bebizonyították, hogy  subatomi szinten az anyag és az energia nem különül el élesen egymástól, ezt a kínaiak már két ezer éve leírták, hasonlóan a vérkeringés leírásához!

Nyugati értelemben nem csak a mozgás, a hő, az elektromos ingerület fogható fel Qi-ként, hanem a biológiai információ továbbításában szerepet játszó molekulák, hormonok, neuropeptidek is.

Ez az életenergia csatornákban, un. meridiánokban kering (vannak fő csatornák, saját pontokkal nem rendelkező különleges csatornák és számtalan letérő mellékág is, melyek az idegrendszerhez hasonlóan behálózzák az egész testet). Ezeken a meridiánokon helyezkednek el a nyugati módszerekkel is kimutatható akupunktúrás pontok (elektromikroszkópos vizsgálatok, megnövekedett anyagcsere, CO2 kibocsájtás, elektromos aktivitás, idegi receptorok összesűrüsödése), melyek stimulálásával avatkozhatunk be élettani folyamatokba, energiát pótolhatunk, felesleges energiát vezethetünk le.

A tűszúrás jól mérhető ingereket kelt mind a perifériás, mind pedig a központi idegrendszerben, emellett beavatkozik a szervezet elektromágneses terébe, hormonokat szabadít fel, fájdalomcsillapító hatású anyagok, endorfinok felszabadulását stimulálja.

Az akupunktúra története

Már 5200 éve ismertek a mai kezelés alapját adó pontok, ezt a technikát, módszert kínai orvosok már több ezer éve fejlesztik.

Kr.e. 479-300: Nej-csing: a Sárga császár belgyógyászati tankönyve, az akupunktúra mellett a betegségek  keletkezésével, kórélettanával is foglalkozik, emellett pulzusdiagnosztikával is.

Kr.e.300: King-Nong császár Gyógynövény és növénytan könyve a Pen-csao

Gyakori kérdések az akupunktúrás kezelésekkel kapcsolatban

A klasszikus akupunktúra eszközei a hajszálvékony tűk. A kezelést végző orvos maximum tíz-tizenötöt szúr be kezelésenként. Bizonyos esetekben a tűket felmelegítik (moxa), olykor pedig forgatni, mozgatni is kell őket. Egyes betegeknél az akupunktúrás tűt ingerárammal is stimulálják (elektroakupunktúra).

Fájdalmas-e ez a beavatkozás?

Amennyiben a szúrás technikája biztos, és a tűk kellőképpen vékonyak, a páciens alig érzi a beszúrást. Közvetlenül a tűk behelyezése után legtöbbször kellemesen meleg és ellazító érzés alakul ki. Ez jót jelent!

Feltétlenül szükség van-e tűkre?

Néhány éve lézerfénnyel ingerlik az akupunktúrás pontokat, s ezzel helyettesíthetik a tűszúrást. Elsősorban gyermekeknél, akik félnek a tűktől, de érzékenyebb felnőtteknél is jól bevált a lézerakupunktúra alkalmazása.

Vannak-e mellékhatások?

Szakszerű használat esetén gyakorlatilag nincs mellékhatás. Előfordulhat, hogy a beszúrás helyén kis vérömleny keletkezik. Ez a hely két-három napig érzékeny marad. A szúrás helyén ritkán alakul ki gyulladás.

Mik az akupunktúra ellenjavallatai?

Azokon a pontokon nem szabad szúrásos technikát alkalmazni, melyek épp gyulladtak, vagy a bőr felettük sérült, fertőzött. Más komolyabb ellenjavallat nincs.

Ám azt feltétlen tudni kell, hogy az akupunktúra komolyabb szervi sérülések esetén mér nem tud segíteni, hiszen a szabályzómechanizmusok és a funkciók összehangolása a feladata, s ha ez már a durva károsodás miatt nem lehetséges, az akupunktúra hatástalan marad.

Hány kezelés kell?

Attól függ, milyen régi a panasz. 3-4 hete kezdődött betegségnél 1-2 kezelés elég. 10-20 éve fennálló, több szervrendszer megbetegedését okozó panaszok esetén 4-5 kezelés kell, hetente egyszer, majd 2-3 hetente egyszer még legalább 5 kezelés, néha több is ahhoz, hogy stabilan, maradandóan jól legyen. Néha szükséges évente négyszer, adott időpontokban megerősítő kezelés.

Hogyan hat az akupunktúra?

A szervezet energiakeringésére hat, mely percek alatt maga után vonja a vérkeringés megváltozását is. Lehet vele szöveteket lazítani, gyulladást csökkenteni, szerveket feltölteni energiával. Így rugalmasabbak lesznek az izmok-inak, ami kihat az izületekre is. Élénkül a vérkeringés, oda is jut, ahol eddig alig volt, nagyobbakat tudunk lélegezni, jobban működik az agyunk, mélyebben alszunk...

Mi a moxázás?

Melegítő kezelés, mellyel a kihűlt, rossz keringésű szövetekben szervekben javítjuk a vérellátást, telítjük energiával.

Javallatok:

emésztés: fekélyek, gyomorfájás, gyomorégés, hányinger, émelygés, hányás, rossz emésztés, székrekedés, hasmenés, puffadás, bélgyulladás, gyomorfekély,
légzés: asztma, hörghurut, tüdőtágulás, torokfájás, torokgyulladás, szénanátha, orrfolyás, orrdugulás,
vérkeringés: visszér, aranyér, zsibbadás, hideg végtagok, borzongás, duzzanatok, trombózis (vérrög),
nőgyógyászat: mindennemű havivérzéssel kapcsolatos zavarok, menstruáció előtti fájdalmak, terhesség és szülés utáni problémák,
hallás: bizonyos süketségek, fülzúgás, fülfájás,
látás: bizonyos látáscsökkenés, szemkáprázás, könnycsatorna rendellenesség, szemszárazság, szemhártya gyulladás,
urológia: hólyaggyulladás, nehéz vizelés, vizelettartási zavarok,
idegrendszeri zavarok: idegesség, ingerlékenység, álmatlanság, bizonyos depressziók, fáradékonyság, aluszékonyság,
mozgásszervi betegségek: bizonyos bénulások, merevségek,
bénulás: agyvérzés, magas vérnyomás következtében, agytrombózis, baleset, gyermekbénulás születéskori agyi oxigényhiány miatt,
bőrbetegségek: bizonyos ekcémák, herpesz, visszatérő gombásodás,
allergia: asztma, arcüreggyulladás, szénanátha,
szenvedélybetegségek: dohányzás, elhízás,
fájdalombetegségek: izületi fájdalmak, reuma, különböző ideggyulladások, nyak-, hát-, derék-, csípőfájás és ezek kisugárzásai, ín- és izomfájdalmak, fejfájás, migrén, sporttraumák, kibicsaklás, ficam, görcsös fájdalom, fantom végtagi fájdalom (amputálás után),
műtét után: a műtét mellékhatásai gyorsabban elmúlnak, rövidebb a lábadozás.

Akupunktúrás pontok a testen

Egy kezelés kb. 15-2O percig tart és általában heti 3 alkalommal szükséges végezni. Akut esetben nagyon sokszor már 1-2 kezelés is sikerhez vezet. Krónikus esetekben 1O-15 kezelésre van szükség, súlyos betegség esetén ennél is többre lehet szükség.